Droedel mei '26 (1)
D2(ЯФ)Ξ2L
(Opgelost, vlak achter elkaar, door zowel André als Annemie. Beiden winnen een verse klappernoot. Die zijn echter nog rijpende, maar als ze onder een hoge klapperboom gaan staan, valt hun prijs vanzelf met een dreun op hun schedeldak.)
Al heb ik oplossing en uitslag bij de vorige droedel nog niet gegeven, toch maar weer snel een nieuwe. Een post van Miekie op haar dierenpagina deed me eraan denken dat ik ooit iets over een kokoskrab heb gemaakt. Die geef ik u nu als tussendoortje en als eerste droedel van deze mooie meimaand. Binnenkortstondig volgt ook weer een geheel nieuwe.
Gezocht wordt 1 woord van 11 letters. En geen noot, hij is niet al te moeilijk!
N.b.: deze oude droedel is deels fonetisch geconstrueerd. Niet alle letters zijn dus afgebeeld.
( #taal #puzzel #taalpuzzel #droedel )

Geen noot, ga denken weer.
BeantwoordenVerwijderenEn heeft ooit iemand de oplossing gevonden?
BeantwoordenVerwijderenHij is destijds op Google+ geplaatst. Is hij opgelost? Ja. Maar door wie, dat weet ik niet meer. Ik kán het opzoeken in mijn take-out, als ik wil. Met veel moeite. En dus wil ik niet.
VerwijderenWerkt het abonnement op de postmeldingen? Krijg je direct bericht van nieuwe posts?
VerwijderenNatuurlijk moet je het niet opzoeken. Het was een grapje omdat het niet gemakkelijk lijkt te zijn. Ach, ik moet nog beginnen te zoeken. Ik kreeg de postmelding 12.05 Ik vermoed vrij snel.
VerwijderenDat is zéer snel! En het doet me plezier dat te horen, want het systeem werkt dan blijkbaar accuraat. Dat is een geruststelling.
VerwijderenIk zie een in twee gesneden letter R. Een hand met vingers. En vele effen die ver staan. Geen nood het is geen noot. Wel een krab. Plieze heer Taalpuzzels gif mie een int.
BeantwoordenVerwijderenDie hint(s) krijg je.
VerwijderenJe ziet een hand. Correct. Die hand slaat de letter R aan gruzelementen. Hij geeft er dus een ferme ● ● ● ● op.
De letter R wordt fonetisch gebruikt, wordt dus voluit geschreven (met 2 letters).
Verder zie je een heleboel F'en. Je hebt er maar éen nodig. Welke? Het pijltje wijst hem aan.
Ik heb maar een gewaagde poging gewaagd en een mail verstuurd per ekster.
VerwijderenEen ekster is beter geschikt voor Miekies oogpuzzels, lijkt me. Dit gezien zijn eksterogen.
VerwijderenMailtje verzonden hopelijk is het goed.
BeantwoordenVerwijderen@heer Taalpuzzels Heer Konings heeft zijn hoofd gebroken op Taalpuzzels heer Taalpuzzels.😉
BeantwoordenVerwijderenZo is het. Maar hij heeft zojuist een pot 'Koenraads Kleefpasta' leeggegeten. Dat zal vast wel helpen.
Verwijderenhttps://www.youtube.com/watch?v=RhJfoqc5Wgo
Alle beetjes helpen.
VerwijderenVoordat ik ook dit blog voor korte tijd op pauze zet, zal ik eerst netjes afhandelen wat nog open staat. Deze droedel bijvoorbeeld. Dat kan ik rustig doen, want hij is opgelost. En wel als eerste door André. Hij schreef:
BeantwoordenVerwijderenGoede namiddag Vin,
Volgens mij zoeken wij het woord: Klapperdief 11 letters
1.De hand deelt een klap uit fonetisch KLAPP
2.De letter r fonetisch ER
3.De pijl wijst naar 1 letter f DIE F
4.De kokoskrab is een echte dief en wordt ook klapperdief genoemd.
=KLAPP ER DIE F
=Klapperdief
Zijn uitleg is geheel correct, dus ik hoef er niets aan toe te voegen.
Ook Annemie vond de juiste oplossing al heel snel. Zij had de kokoskrab dan ook op haar eigen dierenblog gezet, niet lang voordat ik deze droedel plaatste. Ze noemde het dier per abuis 'klappendief'. Het woord 'klapper' is echter het indonesisch-nederlandse woord voor 'kokos(noot)', dus vandaar de naam klapperdief. Ik zal het illustreren met een indonesisch liedeke:
https://www.youtube.com/watch?v=vMj__gIHpnA
Gelukkig niet gezongen door het kattenkoor.
Verwijderen(≖ ‿ ≖)
VerwijderenTante Lien had nu ook niet bepaald een zoetgevooisde stem.
Ja dit liedje ken ik goed, zij was een Indonesche
BeantwoordenVerwijderenDat was ze inderdaad. Nu ja, een beetje dan, ze woonde er als kind.
Verwijderen